Handelslivet har brug for tryksagerne

For mange handlende i de danske lokalsamfund er tryksager den eneste reelle måde at nå ud til kunderne på. Fjerner vi muligheden, rammer det både butikker og forbrugere hårdt.

In the optics store

En Ja tak-ordning går især ud over butikker på landet

Den lille købmand eller vinhandleren på hjørnet er ofte helt afhængige af den synlighed, de får via tryksager og lokalaviser. Bliver Nej tak skiftet ud med en Ja tak-ordning er der fare for, at tryksagerne ikke længere når ud i postkasserne. Mange små handlende og serviceydere risikerer derfor at bukke under.

Ved at bevare tryksagerne er der større sandsynlighed for, at vi kan bevare aktive og levende små byer i landdistrikterne.

Butiksdød er et stigende problem i mange lokalsamfund. En undersøgelse fra Dansk Erhverv viser, at 3.034 fysiske butikker er forsvundet mellem 2008 og 2018. Det er en nedgang på 10,8 %.

Små butikker er presset af store spillere og internethandel

Mange mindre butikker kæmper allerede hårdt om kundernes opmærksomhed. Uden lokale tryksager bliver den kamp skærpet. De små handlende bliver tvunget til at markedsføre sig online, hvor konkurrencen fra især store udenlandske netbutikker som Alibaba og Amazon er svær at hamle op med. Den lille købmands begrænsede markedsføringsbudget rækker ikke til mange annoncer på Facebook og Google, hvor giganterne dominerer.

Reklamer giver aktiv konkurrence og lavere priser

Med tryksagerne konkurrerer detailhandlen på livet løs. Det gavner forbrugerne, som kan nyde godt af de gode tilbud og lave priser. Tryksager gør det også muligt for butikkerne at forudse, hvilke varer der vil blive efterspurgt. Derved er det nemmere at planlægge indkøb, opnå mængderabat på varerne og på den måde sikre forbrugerne attraktive priser.

Uden en markedsføringskanal som tryksagen bliver det altså sværere for de danske forbrugere at få gode tilbud, når de handler.

Tryksager virker

Reklamer for gode tilbud har mærkbar effekt på detailhandlens omsætning. Analyser fra Kantar Gallup viser, at 65 % angiver tryksagen som væsentlig for butiksvalget, og at 59 % køber ind ugentlig på baggrund af en tryksag, de har modtaget i postkassen.

Læs mere om fordelene ved at bevare tryksagerne

Holder lokalsamfund i live

Frit valg til forbrugerne

Tryksager kontra digitalt marked

Miljøvenlig produktion


Download relevante tal og viden

Notat:
Store negative effekter af en ”ja tak”-ordning for husstandsomdelte tilbudsaviser