Danskerne elsker tryksager
80 % af alle forbrugere, der modtager tryksager, læser i dem, og 60 % læser tryksagerne hver uge. Og for stort set lige så mange er tryksagerne en aktiv del af deres indkøbsvaner. 43% foretrækker tryksager over andre medier, 69% handler dagligvarer mindst ugentlig ud fra tilbudsaviser.
Det er markant højere end brugen af fx digitale tilbudsløsninger. Tryksagernes er samtidig danskernes foretrukne reklameform. I følge reklameanalysen 2023, så er tryksagen den reklameform der oftest fanger forbrugernes opmærksomhed.

Men klager danskerne ikke over at modtage reklamer mod deres vilje?
Forbrugerombudsmanden modtog i 2015 131 klager vedr. Nej tak-ordning. Sættes det i forhold til antallet af tilmeldte på Nej tak-ordningerne, hvor knap 1,3 mio. husstande er tilmeldt, og at der omdeles reklamer 52 gange om året, svarer det til en klagerate på under 0,02 promille.
I forhold til udviklingen hen over årene har antallet af klager svinget mellem 100 og 180 fra 2010-2015. Det må siges at være et meget beskedent niveau for klagerne, når man ser det i relation til antallet af tilmeldte husstande.
Det hører med til historien, at andelen af danske husstande, der er tilmeldt de officielle Nej tak-ordninger er steget fra ca. 20 pct. i 2010 til omkring 45 pct. i 2015 (og yderligere til 54 pct. i 2024). Dette ville alt andet lige have øget antallet af klager, men det er, jf. tallene fra Forbrugerombudsmanden, ikke sket.[1]
Dermed står det klart, at et krav om indførelse en Ja tak-ordning med baggrund i danskernes påståede utilfredshed med den nuværende Nej tak-løsning ikke vil være korrekt.
[1] https://www.grakom.dk/nyheder/seneste-nyheder/kun-0-1-promille-klager-over-uadresserede-reklamer-og-gratisaviser/
https://tryksagen.dk/tal/