Branchen passer godt på miljøet
Danske distributører, medier og trykkerier har et stort fokus på klimaet og bæredygtig produktion og distribution. De sidste 10 år har vi arbejdet aktivt på at gøre tryksagerne grønnere.
Greenwashing
Argumentet om reglerne for greenwashing fremgår hverken på tryksagen.dk eller i rapporten:
Forbrugerombudsmandens ”Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring” (2021) siger således:
”Markedsføringen må ikke være vildledende og faktiske oplysninger skal kunne dokumenteres. Hvis I bruger klima- eller miljøudsagn i markedsføringen, skal de være korrekte og klart formulerede, så forbrugerne umiddelbart forstår dem. I må heller ikke udelade væsentlige oplysninger. Det følger af forbuddene mod vildledning i markedsføringslovens §§ 5 og 6. Overtrædelse af bestemmelserne kan straffes med bøde. I skal også kunne dokumentere udsagnene. Det følger af markedsføringslovens § 13, at virksomheder skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold. Udsagnene skal normalt kunne underbygges af udtalelser eller undersøgelser fra uafhængige eksperter.”
”Eksempler på markedsføringsudsagn om reduceret udledning af drivhusgasser kan være “klimaneutral”, ”netto-nul-udledning” eller ”30 % CO2-reduktion”.
Hvis I markedsfører jer med, at I tilstræber at reducere jeres udledning af CO2, skal I have en plan for reduktionen af jeres udledning af drivhusgasser ved reducerende tiltag i produktionen eller i virksomheden, som skal være verificeret af en uafhængig instans, og I skal have et klimaregnskab for udledningen i dag og det forventede udslip i fremtiden.
Hvis I markedsfører jer med udsagn om, at jeres virksomhed eller anvendelsen af produkter udleder mindre CO2 end tidligere – for eksempel ”Vi har reduceret vores CO2-udledning med 30 %” – skal I kunne dokumentere reduktionen i udledningen. Reduktionen må ikke ligge langt tilbage i tiden, medmindre I præciserer tidspunktet for reduktionen i markedsføringen.”