Danskerne elsker tryksager
86 % af alle forbrugere, der modtager tryksager, læser i dem. Og for stort set lige så mange er tryksagerne en aktiv del af deres indkøbsvaner. 69 % anvender de husstandsomdelte tryksager, når de skal lede efter tilbud i deres foretrukne dagligvarebutik. Det er markant højere end brugen af fx digitale tilbudsløsninger.
Men klager danskerne ikke over at modtage reklamer mod deres vilje?
Forbrugerombudsmanden modtog i 2015 131 klager vedr. Nej tak-ordning. Sættes det i forhold til antallet af tilmeldte på Nej tak-ordningerne, hvor knap 1,3 mio. husstande er tilmeldt, og at der omdeles reklamer 52 gange om året, svarer det til en klagerate på under 0,02 promille. Dette forudsætter endda, at ingen husstande har klaget flere gange; i givet fald vil klageraten for husstandene være endnu lavere.
I forhold til udviklingen hen over årene har antallet af klager svinget mellem 100 og 180 fra 2010-2015. Det må siges at være et meget beskedent niveau for klagerne, når man ser det i relation til antallet af tilmeldte husstande.
Det hører med til historien, at andelen af danske husstande, der er tilmeldt de officielle Nej tak-ordninger er steget fra ca. 20 pct. i 2010 til omkring 45 pct. i 2015 (og yderligere til 53 pct. i 2022). Dette ville alt andet lige have øget antallet af klager, men det er, jf. tallene fra Forbrugerombudsmanden, ikke sket.[1]
Dermed står det klart, at et krav om indførelse en Ja tak-ordning med baggrund i danskernes påståede utilfredshed med den nuværende Nej tak-løsning ikke vil være korrekt.
[1] https://www.grakom.dk/nyheder/seneste-nyheder/kun-0-1-promille-klager-over-uadresserede-reklamer-og-gratisaviser/
https://tryksagen.dk/tal/