Branchen passer godt på miljøet

Danske distributører, medier og trykkerier har et stort fokus på klimaet og bæredygtig produktion og distribution. I mere end 10 år har vi arbejdet aktivt på at gøre tryksagerne grønnere.

Ansvarlig og miljøvenlig produktion

Der er mange myter om, hvor meget produktion af tryksager belaster miljøet. Virkeligheden er, at stort set alle tryksager i Danmark bliver produceret efter de højeste miljøstandarder:

  • Trykt på svanemærkede trykkerier med strenge klima-og miljøkrav – bl.a. til energiforbrug, råvarer, kemisk tilsætning og håndtering af affald.
  • Brug af FSC-mærket papir fra bæredygtigt skovbrug – det betyder, at vi er med til at plante flere træer, end vi fælder.
  • Papiret bliver genbrugt op til 10 gange via vores retursystemer – bl.a. til nye tryksager og aviser, æggebakker og køkkenruller.

Papir er Danmarks mindste affaldsproblem

Cirkulær håndtering: Vi genanvender 99,9 % af alt indsamlet papir i Danmark.

Kilde: Svar til Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg

“Brugt papir er ikke affald, men en vigtig råvare skabt af en miljøvenlig, vedvarende, fornybar og genanvendelig naturressource. Samtidig er papir et af de eneste områder, hvor vi er foran EU’s målsætninger om sortering.”

Kilde: Grakom 2021


Danmark er i front på miljø og genbrug

I den danske distributionsbranche tager vi ansvar for verdens klima. Vores måde at producere og omdele tryksager på er en af de mest miljømæssigt avancerede overhovedet.

Vi uddeler tryksager og lokalaviser maksimalt effektivt og miljørigtigt:

  • Uge- og tryksager kommer i postkassen samtidigt.
  • Budene er oftest til fods med trækvogn – IKKE på knallerter eller elcykler.
  • Vi har en velfungerende Nej tak-ordning og NejTak+ ordning, hvor folk nemt kan fra- og tilmelde enkelte eller alle tryksager.
  • Med NejTak+ styrer vi forbrugernes valg på husstandsniveau, hvilket muliggør individuelle valg af tryksager. Danmark er det eneste land i verden, der sikrer forbrugerne en så teknologisk nytænkende måde at modtage tryksager på.

Kendt og velfungerende NejTak+ ordning:
Over 400.000 danske husstande er tilmeldt.

Klimaet lider ikke på grund af tryksager

Tryksager er ikke de miljøsyndere, mange tror.

  • Tryksager produceres af restprodukter fra træindustrien. Træer, som alligevel skal fældes, bliver udnyttet og får nyt liv.
  • Papirproduktion bidrager til aktivt skovbrug, som gavner miljøet. De mange nyplantede træer har positiv effekt på CO2-niveauet.
  • Papir, der ikke længere kan genbruges, bliver udnyttet til brændsel. Afbrænding af papir er stort set CO2-neutralt, da det bl.a. er med til at mindske brugen af fossile brændstoffer som olie, kul og gas.

De europæiske skove vokser hvert år. 45 pct. af EU’s samlede areal er dækket af enten skov (39 pct.) eller anden træbevoksning (6 pct.). Europas skove vokser årligt med et areal, der er større end Fyn.


Produktion af papir gavner Europas skove

“Nye papirfibre kommer fra udtyndingstræ brugt i andre træindustrier, såsom møbler og byggeri. Papirproduktionen er derfor med til at sikre europæisk skovvækst – Europas skove vokser årligt med et areal, der svarer til Fyn.”

Kilde: Grakom 2021


Læs mere om fordelene ved at bevare tryksagerne

Juraen taler imod en ja tak-ordning

Tryksager kontra digitalt marked

Frit valg til forbrugerne

Tallene taler for sig selv


Download relevante tal og viden

Notat:
Store negative effekter af en ”ja tak”-ordning for husstandsomdelte tilbudsaviser

Faktarapport:
Lokalaviser og tilbudsaviser i Danmark, Brancheforeningen 2022

Fakta-ark:
Om konsekvenser ved indførelse af en Ja tak-ordning Brancheforeningen m.fl. 2022

Greenwashing

Argumentet om reglerne for greenwashing fremgår hverken på tryksagen.dk eller i rapporten: 

Forbrugerombudsmandens ”Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring” (2024) siger således:

“Hvis en virksomhed bruger klima-, miljø- eller bæredygtighedsudsagn i markedsføringen, skal udsagnene være korrekte og præcise, relevante og afbalancerede og klart formulerede, så forbrugerne umiddelbart forstår dem. Derudover må væsentlige oplysninger ikke udelades. Disse krav gælder for alle miljømæssige udsagn i markedsføringen og følger af vildlednings forbuddet i markedsføringsloven.

Hvis virksomheden ikke anvender generelle udsagn om klimaet eller miljøet i markedsføringen, men derimod konkrete udsagn om en nærmere bestemt klima- eller miljøfordel ved et produkt, vil markedsføringen være betydeligt lettere at dokumentere. Konkrete udsagn giver også for brugerne mere præcis information om produktets klima- eller miljømæssige fortrin, og risikoen for vildledning er derfor mindre. Konkrete udsagn kan for eksempel være ”[…] % genanvendt plastik”, ”Fri for […]” m.v., som giver forbrugeren et utvetydigt indtryk af produktets miljøfordel.

Generelle klima- eller miljøudsagn kan for eksempel være ”miljøvenlig”, ”miljørigtig”, ”grøn”, ”klimavenlig”, ”skånsom mod miljøet”, ”godt for planeten” m.v. Denne type udsagn er oplysninger om faktiske forhold, og rigtigheden af udsagnene skal derfor kunne dokumenteres ifølge markedsføringslovens § 13. Fritstående, generelle udsagn vil blive opfattet af forbrugerne som udtryk for, at produktet hovedsageligt har en positiv påvirkning af klimaet eller miljøet, er skånsomt for klimaet eller miljøet eller ikke eller i mindre grad påvirker dette.