Branchen passer godt på miljøet
Danske distributører, medier og trykkerier har et stort fokus på klimaet og bæredygtig produktion og distribution. I mere end 10 år har vi arbejdet aktivt på at gøre tryksagerne grønnere.
Greenwashing
Argumentet om reglerne for greenwashing fremgår hverken på tryksagen.dk eller i rapporten:
Forbrugerombudsmandens ”Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring” (2024) siger således:
“Hvis en virksomhed bruger klima-, miljø- eller bæredygtighedsudsagn i markedsføringen, skal udsagnene være korrekte og præcise, relevante og afbalancerede og klart formulerede, så forbrugerne umiddelbart forstår dem. Derudover må væsentlige oplysninger ikke udelades. Disse krav gælder for alle miljømæssige udsagn i markedsføringen og følger af vildlednings forbuddet i markedsføringsloven.
Hvis virksomheden ikke anvender generelle udsagn om klimaet eller miljøet i markedsføringen, men derimod konkrete udsagn om en nærmere bestemt klima- eller miljøfordel ved et produkt, vil markedsføringen være betydeligt lettere at dokumentere. Konkrete udsagn giver også for brugerne mere præcis information om produktets klima- eller miljømæssige fortrin, og risikoen for vildledning er derfor mindre. Konkrete udsagn kan for eksempel være ”[…] % genanvendt plastik”, ”Fri for […]” m.v., som giver forbrugeren et utvetydigt indtryk af produktets miljøfordel.
Generelle klima- eller miljøudsagn kan for eksempel være ”miljøvenlig”, ”miljørigtig”, ”grøn”, ”klimavenlig”, ”skånsom mod miljøet”, ”godt for planeten” m.v. Denne type udsagn er oplysninger om faktiske forhold, og rigtigheden af udsagnene skal derfor kunne dokumenteres ifølge markedsføringslovens § 13. Fritstående, generelle udsagn vil blive opfattet af forbrugerne som udtryk for, at produktet hovedsageligt har en positiv påvirkning af klimaet eller miljøet, er skånsomt for klimaet eller miljøet eller ikke eller i mindre grad påvirker dette.